# Beheren van jouw webhosting

Het instellen van jouw hostingspakket kan een behoorlijke klus zijn. Met de informatie op deze pagina hoop ik het zo makkelijk mogelijk voor je te maken. Op alle webhosting-servers draait een systeem dat DirectAdmin heet. Dit systeem genereerd een visuele weergave van de instellingen binnen jouw pakket. Het is een systeem wat veel gebruikt wordt en de aanpassingen die op de server actief zijn, zijn minimaal. Mocht het dus zo zijn dat je mijn uitleg niet helemaal duidelijk vindt, maak dan gerust gebruik van een zoekmachine om een andere uitleg over die specifieke instellingen binnen DirectAdmin te zoeken. Mocht je er niet uitkomen dan kijk ik natuurlijk graag met je mee. Met de knop in het menu kan je direct een afspraak met mij inplannen.

# Inloggen

Je hebt de bevestingingsmail ontvangen met jouw login-gegevens en als je die mail moet geloven is alles klaar voor gebruik. Tijd om van start te gaan! In die mail staat belangrijke informatie die je nodig hebt om jouw website te beheren. In deze mail kan je onder andere vinden op welke server jouw pakket staat en wat het bijbehorende gebruikersnaam en wachtwoord is.

Om toegang te krijgen tot jouw pakket dien je naar het adres van de server te gaan waar jouw pakket op draait. Daarnaast is het van belang dat je verbinding maakt met de poort waarop DirectAdmin actief is. Hiervoor wordt standaard poort 2222 gebruikt. Het adres die je moet invullen dan de volgende structuur hebben: https://s00.rds-hosting.nl:2222 . Letop dat dit adres een "s" en twee cijfers bevat, de cijfers geven aan met welke server je verbinding maakt.

# Cronjob

Een cronjob is een geplande taak die uitgevoerd wordt zonder dat er bezoekers naar jouw website hoeven te komen. Deze taak wordt compleet autonoom uitgevoerd en dit is een concept dat veel gebruikt wordt. Binnen alle hostingspaketten is het mogelijk om cronjobs toe te voegen. Dit is echter wel een geavanceerde optie. Gebruik deze dus alleen als je weet waarvoor je het gebruikt.

  • Binnen de beheeromgeving scroll je omlaag naar de groep Advanced Features. Hier kies je voor de optie Cronjobs.
  • Op deze pagina zie je een globale uitleg over hoe een cronjob-planning werkt.
  • Nadat je de gewenste opties hebt ingevuld kan de taak toevoegen aan de planning door op toevoegen te klikken.

Als alles correct is ingevuld dan verschijnt jouw taak nu in het overzicht.

# Statistieken bekijken

Het is natuurlijk interessant om te kijken hoeveel bezoekers je ontvangt op jouw website. Momenteel zijn diensten als Google Analytics erg populair om dit te meten. Het gebruik van zo'n dienst is echter niet nodig als je alleen benieuwd bent naar het aantal bezoekers. De waarde van Google Analytics zit hoofdzakelijk in de naam; de analyses die je ermee kan uitvoeren. Alle paketten slaan statestieken op zonder dat hier persoonsgegevens voor nodig zijn. Voor deze statestieken hoef je dus geen cookie-banner weer te geven op jouw website.

Deze statestieken kan je op de volgende manier inzien:

  • Log in binnen jouw beheeromgeving en selecteer het domein waarvan jij de statestieken wilt inzien.
  • Selecteer de optie Site Summary / Statistics / Logs.
  • Zoek de tabel met de naam Domain AWstats + Webalizer en selecteer een periode in de dropdown.

# Backup herstellen

Een foutje zit in een klein hoekje, het is daarom erg fijn dat je met alle paketten eenvoudig en snel een backup kan terugzetten. Meerdere keren per dag wordt er van alle paketten een backup gemaakt. Deze backup wordt versleuteld op een externe locatie opgeslagen waardoor het niet van de opslag van jouw pakket af gaat. Deze backups worden 60 dagen bewaard waardoor jij ruime keuze hebt in welke versie jij wilt herstellen. Vaak wordt er pas aan een backup gedacht als het mis gaat. Door dit standaard mee te leveren zorgen wij voor een snel herstel als het mis gaat.

TIP

Als je er zeker van bent dat je een herstel van je bestanden gaat uitvoeren dan kan het helpen om alle bestanden in de /domains/voorbeeld.nl/public_html/ map te verwijderen. Op deze manier kunnen er geen conflicten onstaan bij het overschrijven van de bestanden. Zorg er ook voor dat je altijd zowel de bestanden als de database herstelt. Deze zijn vaak nouw aan elkaar verbonden en dit kan veel aparte conflicten opleveren als je slechts 1 van de twee hersteld.

  • Zodra je bent ingelogd en het gewenste domein hebt geselecteerd kies je voor de optie Restore Backups. Deze is te vinden in de groep Your Account.
  • Je ziet nu een scherm waar je met een dropdown kan kiezen van welk moment je een backup terug wilt zetten. Kies hier het gewenste moment. Door een moment te selecteren worden er nog geen aanpassingen doorgevoerd, er wordt alleen een overzicht opgehaald met alle beschikbare gegevens.
  • Selecteer de bestanden, emails en/of databases die je wilt herstellen.
  • Vervolgens kan je ervoor kiezen om deze eerst de downloaden, of om de backup direct terug te plaatsen. De tweede optie is pas beschikbaar nadat je hebt aangegeven dat je zeker weet dat je deze versie terug wilt zetten.
  • Zodra je op de knop Herstel hebt geklikt worden de taken toegevoegd aan de lijst. Je ziet nu taken met de status running of queued. Zodra ze afgerond zijn zal het herstel compleet zijn.